„Jucaria este prima initiere in arta”

 

Pasesc sau plutesc? Este realitate sau vis?

Incaperile mari si spatioase sunt acum pline; pline de vise, de ganduri, de sperante. Oare ce va fi maine? Oare cei care vor trece pragul acestui loc vor intelege ce am vrut sa spun?

Intru in prima sala. Aici, sub capitolul tematic „perioada 1970 – 1990”  (nu am scris asta nicaieri), se afla expuse jucariile de lemn, mingi de cauciuc, trenuletele asteptand cuminti pe sine, papusile cu codite blonde si ochi albastrii, soldateii de creta, basculantele si tractorasele de plastic. Intr-un colt am imaginat o biblioteca pe ale carei rafturi am asezat jocurile „Piticot”, „Nu te supara, frate!”, „Dacii si romanii”, precum si basmele lui Petre Ispirescu, povestile lui Creanga, „Ciresarii”. Am mai adaugat si pistoalele cu capse, dar si pustile cu dopuri de pluta. La loc de cinste am asezat un celebru Pegas, o chitara si un xilofon.

M-am gandit mult atunci cand am inclus in proiectul meu acest capitol. N-am vrut sa scot in evidenta nimic anume, n-am vrut sa fac o comparatie. Doar am expus jucariile si cartile generatiei mele.

Pasescintr-o sala linistita, cocheta si cumva domestica. Aici domnesc armonia si bunul gust, iar papusile se afla la loc de cinste: de la cea mai mica Matrioska, pana la cea mai eleganta papusa de portelan, Barbie sau printesele Disney. Casutele lor minaturale au toate dotarile necesare unui trai real. Dulapioarele adapostesc hainute si accesorii colorate, dar si cescute si ceainice, precum si tacamuri liliputane. Masutele cu oglinda, bucatariile, trusele de „doctorita”, ursuletii de plus si poneii…toate sunt aici. 

Am asezat si aici o mini biblioteca, pe ale carei rafturi am randuit „Mica sirena”, „Povesti cu printese”, „Degetica”, dar i „Jurnalul unei pustoaice” si “Cartea fetelor. Cum sa fii cea mai buna din toate”.

Ma despart cu greu de eleganta dantelelor si pasesc parca intr-o alta dimesiune, plina de forta si mister. Corabii, pirati, avioane, tancuri, roboti, mingii de baschet, masini de politie, samurai si pistoale, masinutele din Cars. Am asezat aici un telescop, un sistem solar, dar si o bicicleta BMX. Si aici este o mica biblioteca cu aventurile lui Jules Verne si ale lui Winnetou, cu cele patru volume ale „Jurnalului unui pusti” sau Harry Potter.

Un alt capitol tematic al expozitiei mele este „epoca media”. Aici vedem cum mijloacele de comunicare in masa au influentat lumea jucariilor. Jucarii media, PSP-uri, PC-uri, laptopuri, figurine copiate din Razboiul stelelor sau Matrix, e-book-uri, tablete, CD-uri si DVD-uri.

Jucariile handmade sunt si ele aici. Papusi de carpa cu ochi de margele, buburuze crosetate, masinute si sabii de lemn, masti si marionete, mingiute din burete colorat, figurine din lut sau fimo. Fiecare cusatura, fiecare pata de vopsea are cu siguranta o poveste. Aici ma simt cel mai bine.

Mai arunc o privire, mai aranjez un detaliu si incerc sa ma desprind de lumea jucariilor. Ma gandesc cu drag la toti cei care m-au sustinut si ajutat in realizarea proiectului meu: prietenii de la jucariata.ro, magazinuldehainute.ro, bunici, mamici si tatici. Toti au salutat cu entuziasm ideea mea.

Charles Baudelaire m-a ajutat sa dau un titlu expozitiei mele „Jucaria este prima initiere in arta”.

De ce m-am oprit la jucarii?

Pentru ca ele reproduc in miniatura lumea celor mari?

Pentru ca ele sunt importante in educatia omului inca de le nastere?

Pentru ca am vrut sa ridic semne de intrebare cu privire la jucarii si la rosturile lor?

Sau pentru ca mai sunt inca un copil gata sa inalte un zmeu, sa mearga dascult prin iarba, sa asemuie norii cu figuri fantastice sau sa urmareasca zborul unui fluture ?

Incetam vreodata sa mai fim copii?

Maine, pe 1 iunie, voi deschide prima mea expozitie!!!!

 

articol scris pentru blogatu.ro

Scrie un comentariu

Din categoria Fără categorie

Lasă un răspuns

