Salina Cacica

Am vrut sa vedem ”una dintre cele mai vechi exploatari de sare recristalizata din saramura aflata pe teritoriul Europei”. Asa am ajuns la Cacica, la 16 km de Arbore (am facut 30 de minute, pentru ca ne-am mai oprit la pozat si admirat peisajul).

Salina de la Cacica, unica prin galeriile sapate manual a fost construita dupa planul salinei Wieliczka din Polonia (monument UNESCO din 1978).

Am coborat treptele de brad si am dat nas in nas cu “Iisus rastignit” sculptat in sare,  Iisus care parca ne spunea sa avem curaj sa continuam; sa continuam calatoria prin salina, sa continuam drumul prin viata…

Am pasit astfel intr-o capela romano-catolica datata 1806. Preotul Jakub Bogdanowicz a dorit ca minerii polonezi sa aiba loc de rugaciune.

Tot aici, ocrotitoarea minerilor, Sfanta Varvara, capela sfintita in anul 1904. De atunci, in fiecare an, la 4 decembrie, preotii romano-catolici, greco-catolici si ortodocsi oficiaza o slujba inchinata Sf. Varvara.

Daca la 29 de metri am vizitat capela romano-catolica, la 38 de metri am intrat in cea ortodoxa “tapetata” cu basoreliefurile lui Bolek Maerik, sculpror romano-polonez.

Crucea din sare aflata aici are o poveste. Se spune ca ea a fost sculptata de un miner si era purtata de ortaci atunci cand incepeau o noua lucrare. Ea a fost descoperita in anul 1971 in timpul unei extractii de sare.

Mai jos, la 42 de metri, se afla lacul sarat. Si de acesta se leaga multe legende si povesti. Se spune ca pe acest lac artificial, in anul 1902, Regele Carol I s-ar fi plimbat cu pluta.

Se mai spune ca tinerii care doreau sa se casatoreasca isi anuntau public aceasta dorinta printr-o plimbare pe lac.

Alaturi, am pasit in sala de bal, sala ce a adaposit in trecut o serie de evenimente importante, la care participau numai personalitati. Sala a fost denumita ulterior “Sala Ing. Agripa Popescu” (primul director general al Regiei Monopolurilor Statului).  Sala, loc de intalniri, spectacole si festivitati, are trei balcoane sapate in stanca, asemeni lojelor de la teatru. Si se pare ca mai are ceva interesant: intoarcerea ecolului de opt ori. Asta noi nu am testat.

La 75 de metri se afla camera General Grigorescu, exploatata intre anii 1860 si 1900. Acum, aici se afla “sala de sport”. Dupa un meci de fotbal, volei, baschet sau tenis, poti trece mai departe, in “sala de mese”.

Daca fotbal nu am jucat, nici pofta de mancare nu am avut, si am preferat sa stam pe cate un sezlong si sa “respram” aerosolii de sodiu si calciu, magneziu si potasiu.

La iesire, a trebuit sa dam cu banul: strandul cu apa sarata sau Bazilica Minor?

 

Ma voi intoarce cu poze…

2 comentarii

Din categoria Fără categorie

2 răspunsuri la „Salina Cacica

  1. super!
    te asteptam cu imagini… am vizitat cateva saline despre care am si scris la mine pe site, dar la Cacica nu am reusit sa ajungem.
    speram sa ne facem timp cat de curand sa vedem si minunatia din aceasta zona.

    numai bine.

    • multumesc, Mihai! Si voi aveti locuri fruoase despre care ai scris, cat despre Cacica, ce sa zic? numai de bine si poate ca la anul facem toti o Bucovina (avem cazare faina), desi ma tot gandesc la Sulina…
      Pozele mi-au ramas in laptopul vechi si stricat si ma tot rog de Silviu sa faca ceva…

Lasă un răspuns

