Cozonacul de iulie

Am acasa o domnisoara preocupata de greutate, inaltime si aspect. Si-a scos singura din alimentatie dulciurile din comert si paine, in 90% din cazuri. Este inalta, slaba, cu picioare lungi si drepte, deci nu are motive, cel putin deocamdata, de ingrijorare. Tinem lucrurile sub control cu ajutorul medicului de familie, cosmeticianului si a dermatologului. Cosuletele o mai sacaie inca.

Spuneam ca am scos din alimentatie dulciurile din magazin si le-am inlocuit cu multe fructe si dulciuri facute in casa (atunci cand timpul imi permite, mai ales sambata si duminica).

Asa s-a intamplat duminica. Aveau pofta de ceva dulce, iar prin prin camara nu aveam mare lucru. Am facut invntarul si am constatat ca pot face ceva dulce care ei ii place foarte mult: cozonac. Un cozonac mai special, veti vedea.

Am luat o cratita in care am caramelizat 9 linguri de zahar (pe fundul si peretii vasului).

Separat am batut spuma 2 oua si un fir de sare.

Am amestecat 120 gr unt cu 5 linguri de zahar, pana a rezultat o crema alba si pufoasa.

Am incalzit 120 ml lapte cu 3 linguri de zahar si 25 gr drojdie si las sa creasca putin.

Intr-un bol am cernut 400 gr faina, am adaugat coaja rasa de portocala si alte esente.
Am adaugat oualele batute spuma si laptele cu drojdia

Am framantat pana aluatul a devenit nelipicios si ingredientele su fost bine incorporate.
Pe masa presarata cu putina faina, am intins coca sub forma unui dreptunghi de 1 cm grosime.

Cu ajutorul unei paletute de silicon am intins crema de unt uniform peste foaie si am presarat nuca maruntita. Se pot adauga si stafide.Am presat putin cu mana. Am rulat foaia, rezultandu-mi un fel de rulada. Am taiat bucati egale (6 bucati) pe care le-am asezat in cratita cu zaharul caramelizat.
Apoi am lasat 1 ora la crescut intr-un loc caldut.
Nu am cuptor smart, asa incat nu pot sa spun cate grade sunt necesare si nici nu am fost atenta cat a stat la cuptor. A stat cat sta un cozonac, in mod normal.

1079102_636803133011478_1620536447_o1074738_636803429678115_1291775978_o

Dupa ce s-a copt l-am rasturnat imediat pe un platou pentru a nu se intari caramelul.
L-am racit si l-am mancat cu o mare placere. Deja copilul m-a rugat sa mai fac.

Reteta asta distruge orice mit legat de cozonacul framantat 100 de ani si despre caldura insuportabila pe care zic unii ca trebuie sa o faci in bucatarie.

Parerea mea este ca poate fi facut si fara acel zahar caramelizat, care atunci cand se raceste preparatul, devine cam tare. Nu spun de gust. Gustul e demential, dar cam te lasa fara dinti.

Voi incerca varianta fara zahar caramelizat.

Scrie un comentariu

Din categoria Fără categorie

Lasă un răspuns

